9.19.2010

Sillatul-Rahim Di Rumah Terbuka

JALINKAN SILLATUL-RAHIM....

Hari nie merupakan masuk hari ke-10 kita menyambut hari raya. Ketika ini ramai antara kita mendapat jemputan ke rumah terbuka terutama pada hujung minggu begini.

Inilah peluang kita untuk merapatkan sillatul-rahim antara sanak saudara dan rakan-rakan. Mungkin dikesempatan musim raya inilah dapat kita bertemu dengan mereka... setahun sekali agaknya.

Ambillah peluang di rumah terbuka ini kita menjalinkan sillatul-rahim yang dituntut oleh agama. Semoga kita beroleh keberkatan dalam mengharungi kehidupan.

Semalam Wak berkesempatan menjemput jiran-jiran beraya ke rumah. Orang rumah ada buat soto (nasi impit dan mee hun). Sambil menjamu selera, kami rancak bercerita. Macam2 cerita termasuk perbincangan hangat kes pembunuhan Datuk Sosilawati.

Rasa meriah!!! Mana taknya... Inilah rasanya masa yang ada untuk kami kumpul bersama-sama beserta dengan keluarga masing2. Setahun sekali!!! Dihari yang lain kami sibuk dengan tugas masing2.

MENGHUBUNG dan mengekalkan sillatul-rahim adalah satu tuntutan dalam agama Islam. Allah SWT berfirman mafhumnya:

Dan bertakwalah kamu kepada Allah yang kamu saling bermohon dengan nama-Nya dan (pelihara- lah) sillatul-rahim (Al-Nisa' : 1).

Bahawasanya Allah menyuruh (kamu) berlaku adil, berbuat kebajikan dan menolong kaum kerabat. (Al-Nahl : 90)

Kata Anas r.a. , "Tiga jenis orang dibawah naunng Arasy Rahman pada hari kiamat :
(1) Orang yang menghubungkan rahim, iaitu orang yang dipanjang kan umurnya dan diluaskan razkinya;
(2) Perempuan yang kematian suaminya dan dia memelihara anak-anaknya yang yatim itu hingga dikayakan mereka itu oleh Allah;
(3) Lelaki yang menjamu anak-anak yatim dan fakir miskin.

Antara amaran-amaran Rasulullah tentang akibat buruk daripada tindakan memutuskan sillatul-rahim ialah :

(a) Tidak turun malaikat kepada kaum yang di kalangan mereka ada yang memutuskan sillatul-rahim.
(b) Tidak masuk syurga orang yang memtuskan sillatul-rahim.
(c) Apabila ada manusia memperkatakan tentang ilmu tetapi mensesiakan amalam daripada ilmu itu, berkasih-kasih mereka dengan lidah tetapi benci di hati, dan mereka memutus kan sillatul-rahim; dilaknat Allah ke atas mereka itu, ditulikan telinga mereka dan dbutakan mata mereka.

Hadis-hadis berikut adalah tentang kelebihan menghubungkan sillatul-rahim :
Rasulullah SAW bersabda, mafhumnya: "Sedekah kepada orang miskin itu mendapat pahala satu sedekah, sedangkan sedekah kepada kaum kerabat itu mendapat dua pahla : pahala sedekah dan pahala menghubungkan sillatul-rahim".

Rasulullah bersabda lagi, mafhumnya: "Takutlah kamu kepada Allah dan hubungkan rahim kamu, maka itu terlebih baik bagi kamu di dunia dan di akhirat".

Sekurang-kurangnya sepuluh kelebihan (temasuk yang tersebut dalam maksud hadis-hadis di atas) akan diperolehi oleh orang yang memelihara sillatul-rahim itu, iaitu :

(1) Mendapat keredhaan Allah Taala, kerana menghubungkan kerabat itu perintah Allah Taala;
(2) Mendatangkan sukacita dan rasa bahagia;
(3) Menyukakan para malaikat;
(4) Mendapat kebaikan dan nama baik di kalangan muslimin;
(5) Mendatangkan dukacita kepada iblis yang terlaknat;
(6) Melanjutkan usia;
(7) Memberkatkan razki;
(8) Menyenangkan arwah ibu bapa dan datuk nenek;
(9) Menambahkan marwah dan meninggikan darjat;
(10) Beratmbah pahala kemudian daripada mati, kerana kaum kerabat mendoakannya dan mengingati (menyebut- nyebut) kebaikan dan kebajikannya.
Wallahu a'lam.

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails