9.22.2010

Cuba Kita Selak Kes Remaja Dinoda Berulang Kali

Di mana silapnya.... Siapa yang perlu dipersalahkan???

Peristiwa ...

KUALA LUMPUR: Seorang pelajar perempuan berusia 14 tahun dirogol berulang kali oleh teman lelakinya di sebuah rumah di Puchong, di sini, selepas mengikut lelaki itu, Ahad lalu.

Dalam kejadian kira-kira jam 6 petang itu, mangsa mendakwa teman lelakinya berusia awal 20-an menjemputnya di rumah di Desa Petaling, di sini, kononnya untuk keluar makan.

Menurut sumber, selepas menjamu selera, suspek enggan menghantar mangsa pulang sebaliknya membawa mangsa ke rumahnya di Puchong.

“Sebaik tiba di rumah, mangsa diarahkan masuk ke dalam bilik. Malah, suspek juga menyuruh dua rakan serumahnya meninggalkan mereka sendirian,” katanya.

Sumber berkata, kesempatan itu diambil suspek untuk merogol mangsa beberapa kali. “Selepas mangsa dirogol, pelajar terbabit berulang kali meminta teman lelakinya itu supaya menghantarnya pulang namun suspek enggan berbuat demikian.

“Bagaimanapun, ketika suspek keluar dari bilik, mangsa segera menghubungi bapanya memberitahu mengenai kejadian berkenaan,” katanya.

Moral of the story...

Cuba kita selak... mencari kesilapan untuk dijadikan pengajaran...

1. Pelajar nie kuar dengan budak jantan yang bukan muhrimnya. So kepada emak bapak di luar sana yang ada anak pompuan tuu... Pernah tak membenarkan atau dengan kata lain ambik tak kesah jika anak pompuan kuar dengan budak jantan. Tak kiralah dah lama kenal atau baru kenal. So untuk pengajarannya JANGAN BENARKAN mana-mana jantan bawak anak pompuan kuar rumah walau atas apa urusan sekali pun....

Emak Bapak jenis tak kesah.... Nie lah yang sering berlaku. Bila anak pompuan nak kuar rumah dengan si jantan terutama kenalannya tanpa ada rasa bersalah melepaskan @ membenarkan tanpa ada perasaan sak wasangka. Bila dah berlaku perkara yang tidak diingini kepada si anak, barulah ’menggelabah biawak’. Menyesal pun dah tak berguna... Bak kata pepatah lama ” nasi dah jadi bubur”

2. Pergaulan bebas.... Nie memang dah jadi trend remaja sekarang termasuk pelajar. Mereka merasakan ’kolot’ jika tak de taman lelaki @ teman pompuan. Kalau ada teman lelaki @ pompuan tapi tak kuar ’dating’ pun rasa macam duduk zaman batu. Tak de style... Ketinggalan zaman... Dan yang parahnya emak bapak pun merestui pergaulan mereka tanpa ada batasan..... Tak pernah tanya siapa kawan mereka... Langsung tak ambik pusing... Tak pernah curiga... Anggap anak dah besar... Taulah dia orang jaga diri...

3. Pendidikan agama.... Emak bapak nie biasanya beranggapan telah sempurna didikan yang diberikan kepada anak-anak dengan menghantar mereka ke sekolah. Kat sekolah mereka dah belajar agama. 'Anak aku dah besar panjang' ...Taulah mereka membezakan yang mana baik.. yang mana buruk. Yang mana halal dan yang mana haram.

Dan yang lebih malang tiada penekanan dalam melaksanakan segala tuntutan agama dalam kehidupan harian. Semakin jauh dari Allah... maka semakin jauhlah keberkatan dalam hidup...Dan ”Sikap orang Islam sendiri yang lalai malah lemah dalam melaksanakan semua suruhan dan syariat Islam.”

Nota : Banyak lagi sebab musabab kejadian rogol... Tapi dalam entri ini Wak hanya menyelak dan mengupas peristiwa yang berlaku di atas.

3 comments:

  1. setuju sangat dgn bro ttg punca-punca kejadian tu.

    Ibu bapa kenalah selalu memantau aktiviti anak-anak.

    ReplyDelete
  2. Wak pun ade anak pompuan.... Takut banget dengan situasi sekarang nie!!!

    Rindu sgt2 nak hidup di bawah naungan Islam!!!

    ReplyDelete
  3. Laaaa. memang patut kena pung, org dulu senja jer anak pompuan ngan laki mana boleh kuar kecuali ke surau @ masjid.... sekarang mlm mcm siang siang ibarat malam membutajer,..

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails