11.24.2012

AWAS!! Jangan Tinggal Anak Dalam Kereta!


Debaran ibu 3 anak ‘diculik’....



SEREMBAN: Tindakan seorang wanita meninggalkan tiga anak lelakinya yang masih kecil dalam kereta tanpa mematikan enjin di tepi jalan berhampiran sebuah pasar raya di Taman Desa Dahlia, Senawang, dekat sini, kelmarin mengundang padah apabila kereta itu bersama kanak-kanak di dalamnya dilarikan penjenayah.

Begitupun ‘drama’ penculikan kanak-kanak berusia tiga, 11 dan 12 tahun itu berakhir dalam masa 40 minit hasil tindakan pantas polis melakukan gerakan mengesan Proton Wira milik mangsa, sekali gus memberkas suspek iaitu sepasang suami isteri di sekatan jalan raya.

Ketua Jabatan Siasatan Jenayah Negeri Sembilan, Asisten Komisioner Hamdan Majid berkata, kejadian berlaku kira-kira jam 2.20 petang ketika wanita terbabit bersama tiga anaknya itu pergi ke sebuah pasar raya di Senawang.

Katanya, kurang dua minit selepas wanita berusia 42 tahun itu masuk ke pasar raya, seorang lelaki berusia 30-an dikatakan terus melarikan kereta itu bersama tiga anak mangsa.

“Selepas memandu sejauh 20 meter suspek bertindak meninggalkan dua anak mangsa berusia 11 dan 12 tahun di tepi jalan berhampiran sebuah pasar raya besar dipercayai kerana tidak tahan mendengar tangisan kedua-duanya.

Tips untuk anda : 

1.Jangan tinggalkan anak bersendirian di dalam kereta walau dalam apa jua keadaan. 
2.Pastikan cermin kereta terbuka sedikit sekiranya terpaksa meninggalkan anak yang sedang tidor di dalam kereta.
3.Pastikan bateri handphone anda penuh ataupun ingat nombor telefon penting seperti nombor isteri ataupun suami kalau berlaku kecemasan. 
4.Sekiranya hendak memecahkan cermin kereta untuk membuka kereta tersebut, tahu cara untuk pecahkan cermin supaya anak anda tidak tercedera di dalam kereta terkena serpihan cermin.

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails