3.02.2009

BAHASA JAWA

Sejarah Bahasa Jawa

Wak nak cerita sikit tentang sejarah bahasa Jawa. Kalau bukan orang Jawa yang nak kembangkan bahasa Jawa ni, sape lagi. Asyik cerita pasal PPSMI jee… kita tenangkan fikiran dulu dengan layan bahasa Jawa. Wak ni memang berdarah Jawa belah emak dan bapak. Embah2 Wak ni semua datang dari Indonesia. Tapi emak bapak Wak dah lahir kat Malaysia dan warganegara… So Wak adalah keturunan Indon jenerasi ke tiga yang telah manjadi warganegara Malaysia yang sah.

Bahasa Jawa adalah bahasa yang digunakan penduduk suku bangsa Jawa terutama di beberapa bahagian Banten terutama di Kabupaten Serang dan Tangerang, Jawa Barat khususnya kawasan Pantai utara terbentang dari pesisir utara Karawang, Subang, Indramayu dan Cirebon, Jawa Tengah & Jawa Timur di Indonesia.

Bahasa Jawa dan bahasa Melayu merupakan bahasa serumpun. Kedua-kedua bahasa tergolong kepada keluarga bahasa Indonesia. Terdapat dua faktor utama dalam penyebaran pengaruh bahasa Jawa ke Bahasa Melayu, iaitu:
• Pengaruh melalui penyebaran cerita panji
• Pengaruh melalui interaksi sosial.

Cerita panji ialah sejenis cerita yang berasal dari Jawa. Isinya adalah mengenai wira dan wirawati. Cerita ini terdapat banyak versi, dan boleh dikesan di seluruh nusantara sehingga di Kemboja.

Penyebaran Bahasa Jawa

Migrasi orang Jawa ke Tanah Melayu telah berlaku semenjak zaman Kesultanan Melayu Melaka. Pertempatan orang Jawa sudah dapat dikesan di bandar Melaka pada zaman itu, iaitu Kampung Jawa dan Parit Jawa. Walaubagaimanapun, migrasi orang Jawa ke Tanah Melayu yang ketara berlaku bermula pada awal abad ke-19. Tumpuan migrasi Jawa adalah di negeri-negeri Selat dan juga negeri Selangor dan negeri Johor.

Penduduk Jawa yang berpindah ke Malaysia turut membawa bahasa dan kebudayaan Jawa ke Malaysia, sehingga terdapat kawasan pemukiman mereka seperti yang terdapat di kampung Wak, Parit Sulong. Majoriti penduduk Parit Sulong adalah dari masyarakat Jawa yang asalnya datang dari Indonesia. Mereka datang ke Tanah Malayu ketika itu dengan membuka tanah untuk pertanian dan tempat tinggal seperti yang berlaku di kampong Wak… Parit Othman. Ini termasuklah embah Wak sendiri yang sebelah lelakinya (belah emak dan bapak) adalah datang dari Indonesia.

Okalah, takat tu je yang dapat Wak titipkan kali ini berkenaan sejarah bahasa Jawa. InsyaAllah di lain waktu Wak akan adakan sudut bahasa Jawa supaya bahasa ibunda Wak ni tak mati ditelan zaman. Kalau ada sedara2 seJawa Wak yang ingin berkongsi pengalaman tentang bahasa Jawa amatlah dialu2kan dan disanjung tinggi.

2 comments:

  1. salam..kabare wak..opo seng wak ngomong kuie memang tenan.aku pung ngajar jugak.asal parit sulung jugak kok.parit sulung membawak ke seri medan kawasane.

    ReplyDelete
  2. assalamualikum..saya nak bertanya adakah masih terdapat ramai lagi masyarakat jawa di kg.parit sulong? saya pelajar yang ingin membuat kajian mengenai masyarakat jawa di batu pahat.

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails