2.05.2009

BERITA TERKINI DARI PERAK

Sekadar berkongsi info..

Sehingga kini pembubaran Dun belum berlaku lagi.

Tuanku Sultan masih belum memberi perkenan Dun dibubarkan. Malahan Tuanku meminta Menteri Besar letak jawatan. Namun begitu Mohamad Nizar bertegas tidak akan meletak jawatan.

Kerajaan BN masih belum boleh dibentuk di Perak dan kerajaan Pakatan Rakyat masih sah di sudut undang-undang.

Menurut Undang-undang Tubuh Negeri Perak, terdapat tiga cara untuk menukar menukar kerajaan. Pertama, melalui pembubaran Dun. Menteri Besar Perak menasihati Paduka Seri Sultan Perak supaya membubarkan Dun bagi membolehkan pilihan raya peringkat negeri diadakan dan memberi mandat rakyat memilih kerajaan yang baru.

Kedua Menteri Besar Perak dan semua Exco meletakan jawatan dan menyerahkan jawatan kepada parti yang mendapat kerusi majoriti memerintah Perak.

Ketiga melalui usul undi tidak percaya di Dewan Undangan Negeri. Sekirnya pilihan pertama dan kedua tidak berlaku, rakyat kena menunggu sidang Dewan Undangan Negeri dipanggil bagi membolehkan Usul Undi tidak percaya dibentangkan.

Justeru, selagi Sidang Dun belum bersidang dan Usul Undi Tidak Percaya dibentangkan dan mendapat undi majoriti, selagi itulah Kerajaan Pakatan Rakyat kekal memerintah. -
Sumber : IPOH, 5 Feb (Hrkh): 4.30 petang

Nota : Wak naik pening dengan situasi perkembangan politik di negeri Perak. Tapi satu yang Wak jadi tanda tanya... Apa akan jadi dengan negeri Perak kalau kerajaan yang dipilih bersandarkan kepada wakil rakyat yang bermasalah dan suka lompat melompat... Semua dah berjangkit wabak Ibrahim Ali. Korang piker la sendiri... Wak terpikir jugak, sapalah agaknya yang senasib dengan Bush kena baling kasut .. Tungguuuuuuu!!!

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails