2.13.2009

BANGKIT BERJUANG MANSUHKAN PPSMI

Salam pejuang bahasa & bangsa...

Kebelakangan ini Wak perhatikan semakin banyak badan bukan kerajaan (NGO) yang menentang pelaksanaan dasar Pengajaran dan Pembelajaran Sains dan Matematik dalam Bahasa Inggeris (PPSMI) seperti dapat dilihat melalui beberapa pernyataan secara terbuka, demonstrasi, laporan polis serta tindakan undang-undang yang akan diambil.

Namun begitu di tengah-tengah kehangatan perjuangan pejuang bahasa untuk memartabatkan bahasa Melayu bagi memastikan haknya dipertahankan dan diletakkan di tempatnya seperti tertera dalam Perlembagaan Negara, ada suara di kalangan orang Melayu sendiri yang mempersoalkan tindakan pejuang bahasa, seolah-olah mereka melakukan suatu jenayah bangsa.

Apa yang menjadi tanda tanya dalam diri Wak dan mungkin ramai lagi di luar sana ialah kemana suara orang-orang Melayu dari kalangan UMNO… Kalau sekarang ini masing2 menunjukkan taring membela kedaulatan Raja, tapi kenapa membisu dalam soal memartabat Bahasa Ibunda.. ‘Bahasa Melayu’.
Jangan korbankan masa depan Bahasa Melayu dan anak bangsa demi mencapai agenda politik semata2. Kini kita hanya mendengar laungan ‘Hidup Melayu’ !!! tapi…. LESU!!! BISU!!! Dan KAKU!!!!


Malam di Balai Budaya


Malam itu di Balai Budaya
Api dan Air Mata

Malam itu di Balai Budaya
Seorang guru tua berbicara
‘Berarak ke Parlimen, aku di muka’

Malam itu di Balai Budaya
Seorang peguam muda berteriak
‘Ayuh, mari kita berarak’

Malam itu di Balai Budaya
Para pelajar berikrar
“Dada kami sedia dibakar’

Malam itulah juga
Parlimen jadi pertanda
Memenggal leher BAHASA

USMAN aWANG
3 Mac 1967
Dipetik daripada Antologi Sajak Keranda 152

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails