12.18.2012

Kes Rogol Pelajar 13 tahun... Teman Lelaki Diburu!

  Muhd Hazri Abdul ghafor

GEORGETOWN - Polis sedang mengesan seorang lelaki yang dipercayai boleh membantu siasatan kes rogol yang berlaku pada tahun 2009. 

Difahamkan, suspek dan mangsa adalah pasangan kekasih dan remaja perempuan itu mengaku melakukan hubungan seks dengan teman lelakinya beberapa kali. Mangsa yang kini berusia 16 tahun kini dilaporkan sudah melahirkan anak dengan suspek yang semasa kejadian berumur 24 tahun. 

Ketua Jabatan Siasatan Jenayah Pulau Pinang, Senior Asisten Komisioner Mazlan Kesah berkata, Mohd Hazri Abdul Ghafor, 27, beralamat No 1256-E, Jalan Paya Terubong, Ayer Itam, dipercayai boleh membantu polis dalam kes rogol seorang pelajar berusia 13 tahun (ketika laporan dibuat) kira-kira tiga tahun lalu.

“Laporan dibuat bapa mangsa pada masa itu (2009) mengatakan anaknya didapati mengandung dua bulan kerana disyaki dirogol teman lelakinya iaitu suspek. Usaha mengesannya tidak pernah dihentikan sebaik laporan diterima pada 27 Jun 2009.
 
“Setelah menerima laporan bapa mangsa, polis membuat serbuan dua kali ke rumah suspek iaitu 28 Jun 2009 dan 15 Disember 2012. Selain itu, suspek disenaraikan orang yang dikehendaki serta gambarnya turut disiarkan melalui media pada 10 Oktober 2009,” katanya kepada media semalam. 

Menurutnya, anggota polis juga diarahkan membuat risikan dan pemantauan sepanjang tahun di kawasan rumahnya namun suspek didapati langsung tidak pulang ke rumah. “Suspek didapati tidak pulang ke rumah selepas insiden itu. 

Kita sudah arahkan beberapa anggota untuk membuat risikan dan pemantauan di kawasan rumah suspek namun gagal ditahan kerana tidak pulang ke rumah. “Kita mohon orang ramai yang mempunyai maklumat mengenai suspek dapat menghubungi polis atau balai polis terdekat. 

Kes ini disiasat di bawah Seksyen 376 Kanun Keseksaan yang memperuntukkan hukuman penjara tidak kurang lima tahun dan tidak lebih daripada 30 tahun dan sebatan jika disabit kesalahan.,” katanya. 

Terdahulu, seorang peniaga membuat laporan kepada Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) bagi menyiasat kes rogol membabitkan anaknya tidak diselesaikan polis setelah kes berlarutan sejak tiga tahun lalu. 

Bapa berusia 40 an itu kesal kerana polis memandang ringan kes anaknya yang juga budak di bawah umur. - Sinar

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails