9.07.2011

MB Johor Suatu Masa Dahulu

Bernama pada 13 Ogos 2009 melaporkan :


Menteri Besar Datuk Abdul Ghani Othman semasa melancarkan buku (BUKU ‘FATIMAH-GADIS DESA SRIKANDI BANGSA’ ) itu berkata usaha perlu digerakkan bagi menerbitkan lebih banyak buku bersifat memoir dan biografi mengenai tokoh-tokoh terdahulu di negeri ini.

“Ini penting kerana buku seperti ini boleh menjadi khazanah warisan sejarah yang tidak ternilai harganya kepada generasi muda untuk memantapkan lagi semangat cintakan negara.

“Penulisan buku biografi tokoh merupakan satu usaha yang murni dan pastinya dapat menjana kefahaman generasi muda mengenai erti sebuah kemerdekaan yang sebenarnya,” katanya.

Menurut Abdul Ghani, Johor telah melahirkan ramai tokoh terbilang yang memberikan sumbangan dari peringkat negeri hinggalah ke peringkat antarabangsa seperti Datuk Abdul Rahman Andak, Datuk Onn Jaafar, Tun Dr Ismail, Tun Hussein Onn, Tun Sardon Zubir, Ibu Zain Sulaiman dan Tan Sri Syed Jaafar Albar.

Biografi mereka dan ramai tokoh lain telah ditulis dan diterbitkan oleh Yayasan Warisan Johor dalam lima jilid iaitu Pejuang Terbilang Johor; Tokoh Ternama Johor; Pengukir Nama Johor; Johor Mengabadikan Namamu; dan Johor Mengenang Sumbangsihmu.

3 comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails