2.21.2010

Dakwah Generasi PSP

Interaksi yang hilang....

Pada cuti Tahun Baru China yang baru nie, Wak ambik kesempatan menyambung cuti nak uruskan tanah pusaka peninggalan arwah abah yang belum ditukar nama. Wak bawak emak ke pejabat tanah kat Batu Pahat.

Wak bukan nak cerita pasal tanah pusaka tuu.. tapi nak cerita pasal PSP. Sambil Wak duduk dengan anak lelaki Wak yang dua orang tu kat luar… menunggu emak bereskan urusan dengan pegawai pejabat tanah, ada la dua orang kanak-kanak sebaya anak Wak sedang leka bermain PSP.

Dau orang anak Wak tuu cuma sekadar tengok dengan mulut telopong. Wak bagi tau kat anak-anak Wak “abang kalau nak main PSP tunggulah dah kerja nanti. Beli guna duit sendiri”.

Wak memang tak galakkan anak-anak bermain game apatah lagi PSP. Main game kat computer dia orang pun selepas dah buat latihan ‘Score-A’ .. Itupun mesti dapat markah lebih 80%.

Wak teringat masa zaman kanak-kanak dulu… Tak kenal menda nie semua. Yang kita orang tau… main galah panjang, main gasing, konda kondi dan banyak lagi. Habis riuh rendah halaman rumah.

Tapi zaman telah berlalu. La nie suasana itu digantikan dengan ipod, playstation dan yang terkini PSP yang menjadi permainan peribadi yang mengheret pemiliknya masuk ke satu dunia yang terpisah daripada persekitaran… terpisah daripada segala yang berada disekeliling. Ia membunuh interaksi tanpa disedari.

INTERAKSI

Interaksi adalah proses yang mengembangkan potensi pemikiran, emosi, fizikal dan spiritual seorang manusia. Malah ketiadaan interaksi akan menghilangkan cermin bagi seseorang untuk meneroka potensi dirinya. Sama ada dirinya sentiasa ‘perasan bagus’ atau tenggelam dalam kelemahan kerana gagal mengeluarkan potensi diri yang sebenar.

Interaksi inilah yang dibunuh oleh cara hidup semasa. Jesteru, Islam mengangkat interaksi dan pergaulan yang menjadi keperluan fisiologi, emosi, mental dan spiritual ini sebagai tuntutan agama.

Interaksi dinobatkan sebagai amal yang afdal bagi setiap Mukmin. Sabda Rasulullah SAW: “Seorang mukmin yang bergaul dengan orang ramai serta bersabar dengan kesakitan akibat pergaulan dengan mereka itu, adalah lebih baik dari seorang mukmin yang tidak bergaul dengan orang ramai serta tidak bersabar atas kesakitan akibat pergaulan itu”.

IMPLIKASINYA

Implikasi kemunduran interaksi dan pergaulan amat melata. Ia membentuk sikap tidak peduli dan amat mementingkan diri sendiri.

Bermula daripada terhakisnya hubungan sesama ahli keluarga, merosotnya kerukunan tetangga hinggalah menjurus kepada sulitnya seruan dakwah dijadikan agenda kehidupan.

Dakwah bukan semata-mata kewajipan… ia adalah wasilah memberi yang menghadiahkan makna hidup… kepuasan. Dakwah bukan ‘stress’, kerut dahi, bermuram durja, tetapi ia boleh ceria, mendamainkan juga menenangkan.

Dakwah itu sangat menyeronokkan. Lebih seronok daripada mendengar IPOD dan bermain PSP…. Namun bagaimana kita mengasuh anak-anak kita…. Kalau hari ini mereka leka dengan ‘playstation’ atau PSP, siapa yang membelikannya??? Kalau mereka membeli sendiri… siapa yang secara tak sengaja telah mengizinkannya????

Bagaimana anak-anak kita membesar kalau dunia lapangnya selepas mereka bersekolah atau membuat kerja sekolah @ kerja rumah hanya dihidangkan dengan alat-alat yang boleh membunuh interaksi.

Sanggupkah atau ada masakah anak-anak kita nanti menghadiahkan Al-Fatihah atau bacaan yasin selepas ketiadaan kita nanti. Adakah tersemat di hati anak-anak kita nanti meneruskan dakwah… tugas seorang ‘khalifah’ di atas muka bumi ini.

So bagi ibu bapa yang kini tiada merasa apa-apa kebimbangan kesan dari kesilapan kita memberi ruang untuk anak-anak kita lalai dengan permainan PSP… Fikirkanlah sejenak. Jangan rasa sudah memadai mereka berjaya dalam peperiksaan walau melayan PSP, tapi yang lebih jauh perlu difikirkan adalah kesan PSP yang kian membunuh INTERAKSI!!!!

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails